Hvad er KRAMSS?

De 6 KRAMSS faktorer

Vælg en af de 6 KRAMSS faktorer for at læse mere om den, eller scroll selv ned og se dem alle.

Kost

Maden du spiser taler til din krop

Maden du spiser, har stor indflydelse på din Sundhed og velvære. Sund mad påvirker stort set alle underliggende mekanismer, der er i spil ved sygdom og helbredsproblemer positivt og sund mad bidrager til mere energi og velvære. At spise sundere skal ikke være en streng og kompliceret kur eller diæt. Jeg vil i min rådgivning tage udgangspunkt i dit liv og Umahro´s 10 kostbud.

Kost
rygestop

Rygning

Drop rygning

Rygestop vil være den vigtigste livsstilsændring at lave med henblik På mere sundhed og forebygge sygdom. Rygning er en af de største årsager til dødsfald, sygdom og helbredsproblemer. At stoppe med at ryge er ikke nemt og nogen gange kan det give god mening at skabe balance i nogen af de andre KRAMSS faktorer, så der er energi og overskud til at arbejde med ryge stop. Jeg er Uddannet rygestop instruktør og har stor erfaring i at hjælpe, både i Processen og i forhold til beslutningen om endelig rygestop.

Alkohol

Alkohol

Der er flere årsager til, at for meget alkohol er skadeligt og at det kan gøre en markant forskel for din sundhed eller helbredelsesproces at holde igen eller stoppe helt. 

Om alkohol skriver sundhedsstyrelsen: 

– Intet alkoholforbrug er risikofrit for dit helbred
– Drik ikke alkohol for din sundheds skyld
– Du har lav risiko for at blive syg på grund af alkohol ved et forbrug på 7 genstande om ugen for kvinder og 14 for mænd.
– Du har høj risiko for at blive syg på grund af alkohol hvis du drikker mere en 14/21 om ugen.
– Stop før 5 genstande ved samme lejlighed.
– Er du gravid – undgå alkohol. Prøver du at blive gravid – undgå alkohol for en sikkerheds skyld.
– Er du ældre – vær særlig forsigtig med alkohol.

alkohol
motion

Motion

Hvorfor motionere?

Bevægelse og motion giver sundhed, vitalitet og Velvære. Umahro Cadogan skriver: ”Vi har fundet ungdommens kilde: Den hedder sved! Altså den sved du sveder, når du træner og er fysisk aktiv.” Motion, bevægelse og fysisk aktivitet hjælper på stort set alle former for sygdom og helbredsproblemer. Jeg vil hjælpe dig til at finde den motionsform der passer ind i dit liv og helbred lige nu.

Søvn

Få søvn nok

Søvn er vigtigt for dit velvære og din sundhed og skal prioriteres på Lige fod med de andre KRAMSS faktorer. Søvn er en fysiologisk nødvendighed og har afgørende betydning for kroppens genopbygning. Manglende søvn kan påvirke både immunforsvar og kognitive funktioner som hukommelse og indlæring.

søvn
stress

Stress

Undgå stress

Stress vil ikke kun går ud over dig humør og sind, det vil også ramme dig fysisk. Langvarig stress vil påvirke blodtryk, blodsukker, kolesteroltal, fedtprocent, blodgennemstrømning, immunfunktion, kontrol med inflammation, heling og restitution af kroppens væv, stofskifte, fertilitet og hormonbalance negativt. Det Vil være vigtigt,at stille skarpt på hvor du befinder dig i dit liv i forhold til stress.

Tag det første skridt og book en tid